zaterdag 9 maart 2013

Met 10 kippen naar de supermarkt.

Geld is macht.
Een al oud en beproefd principe dat helemaal waar is.
En door al het gedonder van de laatste jaren door overheid en bedrijven, de grootste machthebbers, heeft geld me een beetje een nare bijsmaak bezorgd.
En blijkbaar bij meer mensen, want ik hoor steeds vaker over initiatieven waarbij een levendige ruilhandel ontstaat in goederen en diensten zonder dat er geld aan te pas komt.

Maar geld op zich is niet het probleem, het is juist een heel handig middel dat er voor zorgt dat ik niet met 10 kippen onder mijn arm naar de supermarkt hoef om mijn boodschappen te betalen.

1) Geld is macht.
2) Macht is controle.
3) Controle is veiligheid.

Veiligheid is een basisprincipe dat bijna ieder mens nastreeft, dus hoe meer geld, macht en controle je hebt, hoe veiliger je je leven kunt maken voor jezelf en eventueel degene die je lief zijn.
Dat is in de hele natuur terug te vinden, elk dier, van vlieg tot olifant, probeert zo veel mogelijk veiligheid te creëren om zo lang mogelijk te kunnen overleven.

En toch is er ook in de natuur een uitzondering op dit principe.
Zelfs een dier zal zijn eigen veiligheid, en dus zijn overlevingskansen, op het spel zetten om zijn nageslacht of de groep te beschermen.
Van misleiding tot de frontale aanval.
Een antilope die doet alsof ze mank is en zo de roofdieren weglokt bij haar kleintje, tot de buffels die gezamelijk de frontale aanval kiezen tegen roofdieren die het op de kroost hebben voorzien.

Verbluffend.....
En haast onvoorstelbaar als je zelf geen kinderen hebt.
Maar als je die wel hebt, weet je waarom.
Dan weet je dat er dingen in het leven zijn die belangrijker zijn dan je eigen veiligheid, zelfs belangrijker dan je eigen leven.
En bij ons mensen geld dit ook nog als de kinderen oud en wijs genoeg zijn om zelf te overleven.
Wij voelen dit zelfs bij geliefdes, familie en vrienden.
En zelfs een hond beschermd zijn baasje, uit vrije wil met gevaar voor zijn eigen veiligheid.

Wat maakt dat dan, dat iets belangrijker is dan je eigen leven?
Ik kan maar één goed antwoord bedenken, Liefde.

Liefde is sterker dan alle andere emoties, zelfs sterker dan (gezond) verstand.
Liefde is sterker dan veiligheid, en dus controle en macht en geld.
Liefde is dus de allerbelangrijkste, het allerhoogste dat er bestaat.

En laat ik daar nou onvoorstelbaar veel van hebben, onuitputtelijk veel zelfs.
Ik hoef er ook eigenlijk niks voor te doen om het te krijgen, het is er gewoon, altijd al geweest ook.
Er zijn wel tijden geweest dat ik niet meer wist dat het er was, dat ik niet meer wist waar het was gebleven, dat ik ook niet eens meer wist dat het belangrijk was omdat ik dacht dat het ging om geld en dus macht om controle te hebben op mijn eigen veiligheid.
Maar da's helemaal niet belangrijk, tenminste, lang niet zo belangrijk als liefde.

Dus ik heb dat ook niet zo veel meer, geld en macht.
En ook controle en veiligheid heb ik meer en meer gelaten voor wat het is.
Ik investeer tegenwoordig in liefde, en vertrouwen dat liefde allom aanwezig is, ook in spirituele zin.
Er wordt vanuit het universum ook met liefde voor mij gezorgd, of het nou god, allah, boedha of iets anders is, ik vertrouw meer en meer op dat ik krijg wat ik nodig heb om te kunnen doen waarvoor ik hier op aarde ben.

En de rest doe ik zelf, met een beetje geld en macht en controle en veiligheid.
Maar allemaal vanuit liefde, die nog steeds groeit naarmate ik me er voor open stel, nu ik zie hoe belangrijk dit is.

Dus wat er ook gaat gebeuren in de toekomst, ik vertrouw op liefde.
En als het hele monetaire stelsel instort, zal me dat een zorg wezen.
Ik ga dan met alle liefde met 10 kippen naar de supermarkt.

Héle dikke liefdevolle knuffel,
Ben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten