maandag 13 februari 2012

Onbegrensd potentieel


Vandaag las ik iets waar iemand op zoek was naar zekerheid, en dit raakte mij.
Ook ik ben lang op zoek geweest naar zekerheden, willen weten waar ik aan toe was, de waarheid. Tot ik me realiseerde dat zekerheid willen voortkomt uit angst, onzekerheid over wie ik ben, wat ik wil, wat ik te doen heb, wat er van me word verwacht, tientallen vragen komen er naar boven. Maar zekerheid brengt hooguit minder angst, geen geluk.
Waar word je dan wel gelukkig van?
Ik vind potentieel zo’n mooi woord, onbegrensd potentieel.
Onbegrensd potentieel betekend dat alles mogelijk is, al je diepste angsten kunnen hierbinnen bewaarheid worden.
Maar ook al je diepste wensen,  alles waar je het bestaan nog niet van kent, alles wat we als mensheid tot nog toe hebben gerealiseerd, alle kennis, alle groei, alle uitvindingen, alle ideeën, concepten, inspiratie, liefde……
Alles is ontstaan vanuit dit onbegrensd potentieel.


Wat dat dan is, dat onbegrensd potentieel?

Het loslaten van alles, het loslaten van al je ideeën over hoe de wereld in elkaar zit, hoe jij in elkaar zit, wat je verwacht van het leven, je partner, de kinderen, je baan, je huis,  je zekerheden.
Als je bereid bent om bij alles vraagtekens te zetten, als je durft te zeggen dat je het niet weet, dat alles wat je ooit hebt aangenomen voor zeker, voor de waarheid, te betwijfelen.
Als je meer en meer los kunt laten, en dat kunnen honderden dingen zijn, van een druk en gejaagd leven tot een zuur geworden huwelijk, van alles wat “de maatschappij” van je verwacht tot de beperkingen die je jezelf toe-eigent “dat kan ik niet, dat durf ik niet, dat ben ik niet waard”, en je laat alles in het midden, dus niet ontkennend en niet bevestigend dan ontstaat er ruimte.

Ruimte, ruimte voor het onbegrensd potentieel, misschien is het waar, misschien ook niet. Misschien bestaat God, misschien ook niet, of Allah, of boeddha.
Of misschien bestaan ze allemaal, om maar even een zijstraat te noemen.

Maar ruimte is potentie, ruimte is grijs en niet zwart-wit, in ruimte zit de mogelijkheid, in ruimte zit niks moet maar alles mag, in ruimte zit verbazing, inspiratie, openheid, onbevooroordeeld zijn, liefde en…….  Geluk.

Want als ruimte onbegrensd potentieel is, dan ben je dus al potentieel gelukkig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten