dinsdag 22 januari 2013

helderheid

Er is niks moeilijks aan het leven.
Er zijn twee dingen zeker, Je bent geboren, en je gaat ooit dood.
Daartussenin is niks zeker, er zijn ontelbaar veel dingen mogelijk.

Wat maakt het dan zo moeilijk om gewoon gelukkig te zijn?
Ons denken.

Vanaf onze geboorte word ons denken en voelen gevoed door alles wat op ons pad komt, de eerste jaren door onze opvoeders en geleidelijk aan worden we zelfstandiger en gaan we zelf denken.
Voelen doen we vanaf dag 1 van de verwekking, nog voor onze geboorte, en voor de rest van ons leven. Duim in de mond is fijn, 10 centimeter hoger is auw.
Daarna wordt het almaar meer en moeilijker, ik heb al vaak geschreven over de complexheid van het denken en voelen, hoe we daarmee omgaan, dingen interpreteren, en waar het naar mijn mening vaak fout gaat.

Maar ga eens terug naar de basis.
Er zijn twee dingen zeker, je bent geboren, en je gaat ooit dood.
Daartussenin is niks zeker.
Dat betekent ook dat het dus aan jou is om die tussenliggende tijd in te vullen, ongeacht wat het tot nog toe is geweest, je kan nu beslissen om het anders te doen.

Waar ik op doel is je te bevrijden, te bevrijden van de complexheid, van alles wat we moeten van onszelf en anderen.
Je moet namelijk he-le-maal niks.
Je mag nu besluiten om helemaal niks meer te doen.
Natuurlijk heeft het gevolgen, elke keuze heeft gevolgen.
Ook niet kiezen heeft gevolgen.

Maar je hébt de vrijheid om te kiezen.
Ja maar, als ik ........
NEEHEE, je MOET helemaal NIKS, je MAG daarentegen ALLES.
We mogen dan allerlei wetten hebben, en normen en waarden, en verwachtingen en zogenaamde verplichtingen, maar da's allemaal bullshit, je MOET helemaal niks als je dat niet wilt.
Het risico dat je wordt veroordeeld door diverse mensen en instanties is dan het gevolg, Maar je MOET niks.
Voel je de vrijheid die ik bedoel, de vrijheid van in een berenvel over de planeet zwerven, en niemand die jou vertelt wat je moet doen.
Maak die vrijheid jezelf eigen, laat het in je hele systeem doorwerken zodat je kan voelen dat JIJ en niemand anders kan bepalen hoe JIJ gelukkig wordt.
Denk er goed over na, neem geen overhaaste beslissingen, je hebt alle tijd en alle vrijheid.

Maar sta even stil, zoek naar je meest liefdevolle ik, en stel je voor dat je 98 jaar bent, op je sterfbed ligt, en je leven overdenkt.
Heb ik er alles aan gedaan om gelukkig te zijn, was het de moeite waard?
Is je antwoord nu nee, dan moet je serieus op onderzoek, want jij bent het toch zeker de moeite waard?

Ik heb mijn antwoord, en ik ben serieus in onderzoek, en ik ben al een héél eind op weg.
En mocht ik morgen op mijn sterfbed komen, dan sterf ik gelukkig, en was het ALLEMAAL de moeite waard.

Maar onthoud één ding, het leven is helder, je bent geboren en ooit ga je dood, en daartussenin moet je helemaal niks.

Dikke knuffel,
Ben

Geen opmerkingen:

Een reactie posten