zaterdag 11 mei 2013

Mijn 30e, over mijn 44e, op de 15e, oh ja en de 1000e !!!


‘Sterreteken Stier is het symbool voor begeerte in al haar fasen. Het was de Boeddha die voor de mens de aard ophelderde van begeerte en haar gevolgen (lijden). Het was de Christus die de omvorming van begeerte tot aspiratie onderrichtte.’(Alice Bailey ).
 
Mijn 30e blogbericht alweer, vorige week zijn al mijn blogs samen voor de 1000e keer gelezen, daar ben ik erg dankbaar voor, ik schrijf ze met veel plezier, maar het doet me nog meer plezier om ze te delen met jullie.

Zo aan de vooravond van mijn 44e verjaardag (jawel, de 15e Mei, hiep hiep hoera) heb ik regelmatig de neiging om terug te kijken naar al die jaren dat ik hier toch al rond loop.
Het had ook met hetzelfde gemak allemaal anders kunnen lopen, ben in al die jaren al behoorlijk wat keren goed weggekomen, en loop dus nog steeds.

Ik verwonder me toch hoe veel er is gebeurt in die 44 jaar, hoewel ik in mijn dag-tot-dag beleving vaak het gevoel heb dat er niet zoveel gebeurt, soms zelfs vervelend saai vind.
Maar als ik terug kijk kan ik bijna niet bevatten hoe vol het was.
Zeker de laatste paar jaar zijn turbulent geweest, en nog, zeker in mijn hoofd is het vaak een drukte van jewelste.

Nu vind ik het tegenwoordig héérlijk om al die gedachtekronkels van me uit te pluizen, en allerlei ontdekkingen te doen hoe het nou precies werkt bij mij in die bovenkamer, maar dat is lange tijd wel anders geweest.

Maar vol was het zeker, met opgroeien, scholen, diensttijd, baantjes.
Met puberen, verliefd zijn, liefdesverdriet, huwelijk, scheiding, vader zijn.
Met verhuizen, eigen huis, en weer terug naar huis.
Met spelen, sporten, hobby's en uitgaan.
Met familie, vrienden, kennissen en collega's.

Maar ook met al mijn donkere kanten, mijn angsten en depressie's, burnout, hardnekkige gokverslaving, rookverslaving, altijd te dik zijn, nooit goed genoeg zijn, falen in de liefde, school, werk en maatschappelijk, niks meer voelen, niet meer willen, mezelf totaal kwijt zijn.
En vervolgens mezelf weer vinden, toch weer doorgaan, niet opgeven, nooit meer opgeven, reis van de man, mannen in het wild, zielsgelukkig, psychotherapie, dagtherapie bij GGZ, mijn gokverslaving overwinnen (eind deze maand 2 jaar, YES!!), op zoek naar mijn geluk, mijn spiritualiteit, mijn ego, mijn geloof en mijn doel.

Ja........... vol was het zéker.

15 Mei, sterreteken Stier, symbool voor begeerte in al haar fasen.
Ik heb van Boeddha mogen leren dat mijn hele leven één grote begeerte is, en heb de gevolgen ervaren van de hoogste toppen tot de diepste dalen.
Ik heb geleerd en ervaren wat begeerte is en wat lijden is, van onbewust-zijn naar bewust-zijn, hoe het werkt, en nog steeds, tot in de finesse wil ik het leren kennen.
En ik heb van Christus mogen leren hoe mijn begeerte (heftig verlangen) om te buigen naar aspiratie (wil om iets te bereiken)
Hoe?
Met zachtheid, geduld, vertrouwen, kwetsbaarheid, gevoel, voorzichtig.
Maar vooral en bovenal met liefde, met héél véél liefde.

Het duurde even voordat ik de uitspraak hier bovenaan snapte.
En het duurde een jaar of 42 voordat ik de volgende uitspraak pas echt begreep;

De reis is het doel.

Het hele leven is één lange weg van begeerte, van doelen.
En pas toen mijn pad belangrijker werd dan mijn doelen, snapte ik het.
Ik heb het geheim van geluk gevonden, eindelijk.
Ik ben er nog niet, ik begeer nog genoeg, meer dan dat ik in een mensenleven kan bereiken, ben ik bang, maar dat maakt niet meer uit.
Deze stier gaat gewoon lekker door, op naar de 45.

Moehoeh.......

Dikke knuffel,
Ben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten